O VLASTI

0
102
Universal History Archive/UIG/Getty images | www.history.com

Viljem Šekspir (1564-1616) o vlasti

(U: „Ričard drugi“)

Za ime boga, sedimo, pričajmo

Žalosne priče o smrti kraljeva

(…)

U šupljoj kruni smrtne glave kralja

Smrt ima dvor svoj. Tu sedi stara smrt,

Ruga se kraljevstvu, kezi raskoši,

Daje mu predaha da u kratkoj sceni

Kraljuje, straši, ubija pogledom,

Ispunjava ga taštom sujetom

Da je to telo naše – taj zid nam života –

Od tuča; a kad se zadovolji tim,

Probuši najzad malom čiodom

Zid njegovog zamka, i – zbogom, moj kralju!

A bust of Jonathan Swift in Trinity College Dublin | www.irishtimes.com

Džonatan Svift (1667-1745) o vlasti

(U: „Guliverova putovanja“)

Titula Liliputanskog vladara:

GOLBASTO MOMAREM EVLAME GURDILO SHEFIN MULLY ULLY GUE, svemoćni car liliputanski, radost i trepet svemira, kojemu se država prostire pet tisuća blustruga (po prilici dvanaest milja uokolo) do kraja kugle zemaljske; vladar svim vladarima, veći od sinova čovječjih; kojemu noge dopiru do središta zemlje, a glava mu se dodiruje sunca; na čiji mig vladarima zemaljskim dršću koljena; ljubak kao proljeće, ugodan kao ljeto, rodan kao jesen, strahovit kao zima.

National Portrait Gallery, London | www.npg.org.uk

Johan Volfgang Gete (1749-1832) o vlasti

(U: „Faust“)

1970     (…) Nasleđuju se zakoni i prava

Kao neka večita bolest;

Vuku se od kolena do kolena

1975     I pomiču se polako s mesta na mesto.

Razum postaje besmislica, dobročinstvo muka (…)

Foto: Wissenschaftliche Stiftung | www.abendblatt.de

Ernst Kasirer (1874-1945) o vlasti

(U: „Mit o državi“)

Snaga kolektivne želje otelovljena je u vođi. Ranije društvene veze – zakoni, pravičnost i ustavi – proglašavaju se za potpuno ništavne. Ostaje jedino mitska moć i autoritet vođe, a njegova volja je najviši zakon.

www.xwhos.com

Frederik Le Plej (1806-1882) o vlasti

(U: „La réforme de la société. Le travail“)

Pravila poslušnosti i poniznosti, ustanovljena zakonom ili običajem, poptuno obavezuju podređenog, čak i onda kada starešina ne ispunjava sve što je dužan. Neposlušnost se kažnjava bilo kakav da je slučaj.

brewminate.com

Ciceron (106-43 p.n.e) o vlasti

(U: „Rasprava u Tuskulu“)

No, ipak se dešava i to, da masa ima neku predstavu o časti, premda nije u stanju da razume u čemu se ona sastoji. Stoga nečija popularnost i javno mnjenje podstiču masu da smatra časnim ono što mnogi hvale. Što se tebe tiče, ako bi ti bio omiljen kod mase, ja ipak ne bih želeo da ti zavisiš od njenog suda i da smatraš uzvišenim isto što i ona. Ti treba da imaš svoje merilo. Ako ispitujući ono što je ispravno budeš sam sobom zadovoljan, tada ćeš ne samo sebe sebe savladati, a to sam ti malopre savetovao, nego ćeš savladati sve i sva.

www.deutsche-briefmarken-zeitung.de

Gotfrid Ben (1886-1956) o vlasti

(U: „Dvostruki život“)

Istorijski svet – besramno narastao i brzo izmakao kontroli; u časti sede debeli sa svojim naložnicama i ljubimcima; violine prosipaju najlepše zvuke pred ubice, a mrak guta bezimene žrtve i sve ubijene pokriva zavera ćutanja – ne, nema tu ničeg zbog čega bi trebalo istupiti, ničeg čemu bi se trebalo suprotstaviti, ni malom praćkom ni velikom trubom – pustite mirno neka taj žrvanj sam melje.

www.rbth.com

Nadežda Mandeljštam (1899-1980) o vlasti

(U: „Sećanja i razmišljanja“)

Što su ljudi siromašniji, to je lakše upravljati njima. Oni se raduju i mrvicama s gospodske trpeze. Glad je odličan organizator jedinstva mišljenja.

economicsociology.org

Franc Openhajmer (1864-1943) o vlasti

(U: „The State“)

Šta je, dakle, država u sociološkom smislu? Država je po svom postanku sasvim, a po svojoj suštini u prvim periodima svog postojanja gotovo sasvim, društvena ustanova, koju je pobednička ljudska gomila nametnula pobeđenoj ljudskoj gomili s jedinom svhom da uspostavi vlast nad njom i da se osigura protiv unutrašnjih ustanaka i protiv spoljašnjih nasrtaja. Vlast nema nikakvu drugu konačnu svrhu osim da pobednici ekonomski eksploatišu pobeđene.

libertyconservative.com

Entoni Bardžis (1917-1993) o vlasti

(U: „1985“)

Sit i biološki namiren građanin, sa nabijenim džepovima i širokim izborom potrošnih dobara, loš (je) podanik oligarhijske države. Čovek koji se nažderao mesa ne haje za oglodane kosti političke doktrine. Fanatična odanost vladajućoj partiji lakše se stiče među materijalno bangavima. Na kraju, odanost i nekadanji patriotizam najlakše se održavaju kada je neprijatelj kobajagi pred vratima.

 

Priredio: Dr Đokica Jovanović

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here